Feb 2, 2011

Kecil Menjadi Kawan, Besar Menjadi Lawan...

~ Update 11.55 pm ~

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0202&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_12.htm



Bulan November 2010 Kedah dan Perlis dilanda banjir yg amat teruk. Bulan Disember 2010 hingga Januari 2011 negeri Kelantan dan Terengganu pula. Dan skrg bulan Februari 2011 negeri Johor, Melaka dan N.Sembilan pula menerima nasib yg sama. Simpati sy kepada semua mangsa banjir di selatan tanah air. Moga mereka semua tabah dan sabar dengan dugaan ini.

Skrg ini cuaca panas dan kering di Kedah. Angin juga bertiup kencang. Orang Kedah panggil musim timor. Pada waktu2 begini lah banyak berlaku kebakaran. Hampir setiap hari kedengaran siren kereta bomba bergerak laju, dan setiap kali juga tertanya2 di mana pula musibah kebakaran berlaku.

Petang tadi sy melalui Jalan Alor Setar-Sg Petani. Dari jauh dah terdengar siren bomba dan laungan "beri laluan! beri laluan!" Dan beginilah keadaan di tempat kejadian, asap hitam tebal melayup tinggi...







Jalan juga sesak dgn kenderaan di kedua-dua hala, terhenti kerana memberi laluan kepada kereta bomba.

Punca kebakaran?

Jumlah kerugian?

Sy tak nampak pun pemberita atau jurugambar media di lokasi. Yg ramai adalah para jurugambar bidan terjun yg kebetulan ada di situ, masing2 sibuk klik-klik dgn henpon termasuklah sy sendiri :D

Sama-sama lah kita ingat-mengingatkan supaya lebih berhati2 dan elakkan dari bermain api...



3 comments:

kayteeze said...

Oh.. cuaca panas kat sana, ya.

Takut juga kan.. dulu Tie tinggal dekat dengan hutan. Bila musim kering dan panas ni, ada je berlaku kebakaran. Budak-budak dadah tu dok isap dalam hutan tu, putung rokok yang sebabkan kebakaran.

Terasa bahang apinya dari rumah lagi. Bomba datang cuba padamkan api sampai malam.. Takut gak.

PnConfused said...

haah... musim panas nih byk kebakaran.. selain kebakaran kt muka... "sun burn".. heheheheh

Kak Long Mawar Merah said...

Cuaca tak menentu sekarang ni. Memang patut berhati-hati dan banyak minum air.
Petang tadi, hujan lebat di sini. Dapatlah juga menstabilkan kepanasan yang melanda.

Post a Comment