Sep 30, 2009

Jom pi memancing...

Pandai ke sy memancing?

Tak...memang sy tak pandai memancing...dan tak pernah pegi memancing...

Tapi walaupun tak pandai sy tetap mendapat hasilnya...


Hari Sabtu lepas ada kenduri kawin anak jiran setaman. Mak sy pun seperti kelazimannya berhajat memberi sedikit sumbangan kpd tuan kenduri. Kali ni mak nak sedekahkan baulu ikan 100 ekor...yg kecik2 tu ye, bukannya ikan emas giant spt dlm gambar tu.

Masa pegi ambik baulu yg ditempah kat kedai mak terpandang baulu ikan yg besaq tu. Tauke baulu tu britau biasanya sepasang baulu ikan yg besaq tu ditempah utk dibuat hantaran, harga seekor RM5.00. Dah selesai membayar baulu yg ditempah dan nak beredar ke kereta tiba-tiba tauke tu panggil mak. Dia hulurkan bungkusan yg mengandungi seekor ikan besaq tu, katanya ikan tu dia tak jual sbb warnanya "terhangit" sikit, maknanya bukan warna "keemasan" la kan. Dia bagi free aje kat mak...alhamdulilah mak sy pun suka hati la sgt kan.

Dah sampai balik ke rumah masing2 duk membelek aje ikan besaq tu...tak sapa pun sanggup nak "meratah" ikan secantik tu. Tapi takkan lah nak disimpan selama2nya kan, nak dibekukan pun tak masuk akal la pulak. Akhirnya kami pun mencubit dan meratah sedikit demi sedikit ikan tu, sy cubit tang ekornya, mak pulak tang kepalanya dan adik pulak tang body yg montel tu ;)

Sy masih ingat lagi nenek sy dulu bakar sendiri baulu setiap kali nak raya, jenuh jugak duk "menimbuk" telur sampai kembang. Bila nak bakar guna bara api atas dan bawah...dah la puasa...duk tepi api pulak tu. Sekarang ni semuanya canggih dan serba mudah...semuanya guna mesin dan oven elektrik. Jimat masa dan tenaga. Menjana ekonomi keluarga.

Adakah rasa baulu buatan moden sama dgn rasa baulu buatan cara tradisional? Bagi sy "texture" baulu dulu2 lebih sedap, yg moden pun sedap juga tapi tak boleh "teng" dgn buatan cara tradisional.


10 comments:

iza~de~bintang said...

comeynya ikan besaQ tu hehe, siap mata emas lagi.. awat tak amik gambaQ lepaih kena cubit tu hahaha..
Iza pun masih ingat nostalgia bakaQ baulu pesyen dulu2. Klasik sungguh, pakai sabut, berasap satu rumah hahaha..
Memang tak leh "teng" (^__^)

kenari said...

duk ghalit mencubit meratah ikan tu smpai lupa nak snap gambaq. dulu2 waktu senja tokwan perasap sabut letak bwh rumah utk halau nyamuk, asap naik kot celah lantai rumah, rasa mcm duk di kayangan ;)

julietchun said...

walaupun cara dulu lambat & penat tapi rasanya sgt sedap.

kenari said...

cik juliet yg chun...btul3x. bila dah rasa 1 pasti nk lagi

Kak Long said...

nampak cantiknya ikan tu dalam piring ya!
Kalau boleh tahu, tempah yang kecil tu sekor berapa harganya?

Tie said...

Oooiitt !!

Komen kak tie hilang laa..... hu hu.....

Kak tie tak pernah makan bahulu ikan. Kat sini ada bahulu bunga dan bentuk belimbing je...

kenari said...

Kak Long..baulu ikan yg kecil tu dijual satu packet 10ekor = RM3.00, tahun lepas RM2.30, pastu naik 2.50, awal tahun aritu 2.70, skrg dh 3.00.

kenari said...

Kak tie..kat pasar tani sini selain baulu ikan ada juga bentuk udang. tauke baulu tu petua kat mak sy kalau nak simpan tahan lama kena bakar garing ckit, kalu nak yg sedap texturenya lembap gebu bakar kejap je

Zyma Saad said...

Sy dah tak mampu nak tgk bahulu lagi.......selalu sgt makan. Muka sy pun dah jadi mcm bahulu,Kak Shah. Huhuhu.....

kenari said...

zyma...baulu ada dimana2 skrg ni, dh jadi makanan harian. dulu2 nk dpt mkn baulu ni time raya n kenduri kendara aje

Post a Comment