Jul 11, 2009

Nona jambu manis jentik rambutan di pasar tani

Pagi tadi dalam jam 9.00 pagi sy dan mak ke pasar tani. Rancangnya nak beli buah2 sikit sbb harga lebih murah dan buah pun yg segar. Memandangkan skrg ni musim "buah2 kayu" boleh dikatakan hampir kebanyakan peniaga menjual rambutan, manggis, cempedak, durian dll.

Dah selesai ronda2 kat pasar tani dan tangan pun dah penuh dgn plastik buah2 manggis, nona, cempedak, jentik2 dan epal hijau. Setiap jenis buah mak beli sikit je, harga RM2.00...mak kata sekadar nak merasa.

Dari pasar tani kami ke rumah mak lang (mak lang ni adik arwah abah sy). Dah lama mak lang ajak ke rumah dia, pokok2 rambutan dah jenuh berbuah, tapi sy tak berkesempatan nk bawa mak ke sana.

Ini la antara gambar2 yg "berani" sy snap di pasar tani sambil tunggu mak beli buah...



buah langsat yg baru bermula musimnya

longgokan rambutan pada setiap peniaga di pasar tani

salah satu pokok rambutan di rumah mak lang

dahan rendah pokok ni telah dicantas

yg tinggal buah yg agak tinggi nk dipetik

buah manggis yg baru dipetik, lihat tampoknya masih hijau

mari! mari!
murah! murah!

ini pulak buah jentik2 (bukan jentik2 nyamuk ye)

harganya RM2.00 se ikat

memang asyik bila makan buah jentik2 ni
sambil kopek sambil ngap, tak sedar dah selesai satu ikat

ini la rupa buah jentik2 setelah dikopek kulitnya



ahhaaaa..! ini antara kegemaran sy...buah nona
sekilo RM3.00...mak beli 3 biji = RM2.00

ini lg best...pokok nona kat rumah mak lang dah berbuah

jika tak silap ada 5 biji buah di pokok ni

buah2 nona ni belum masak lg utk dipetik

ini pulak buah nona yg dibeli di pasar tani...manis...sedaappp!!!





23 comments:

Abg Din said...

Buah nona...abgdin tak pernah rasa. Sedap tak ? Manis....?

kenari said...

3.55 am??? abg din bangun sahur ke? buah nona ni kan abg din spesis buah durian belanda, kalau nk mkn cari yg sederhana masak baru la lemak manis

kayteeze said...

Uwaaaa.......... banyaknya buah...

Kak tie paling suka buah manggis..!!

Err..tak pernah makan buah nona tu... Species durian belanda ? Tak de rasa masam ke ?

Buah jentik2 ? Hmm.... macam pernah dengar..tak ingat pulak.

iza~de~bintang said...

ooo panggil buah jentik2...
kot belah saya panggil buah rambai.. hehe.

banyaknya buah, balik kampung kemarin sampai tak laqart nak makan :D

kenari said...

Kak tie...kalu kat amerika sana ada musim bunga tapi tak berbuah, kat malaysia ni rezeki melimpah ruah bila musim buah...mcm2 adaaaa


iza...buah rambai tu lain, buah jentik2 pulak lain, tak sama tau. Buah rambai isinya putih susu, buah jentik2 isinya comel2 oren kekuningan

INTAN said...

perh...gambo jambu tuh...xleh tahan le beb

kenari said...

Intan...jambu merah tu mmg jambu kan, tentu rasanya pun manis

DaliaLiyana said...

dahlame nye tak makan buah nona...mane nak dpt ek? cam dah pupus je buah nona tu...:(

kenari said...

DaliaLiyana...kalau kat pasar tani di Kedah ni msih bleh dpt hasil kampung, tapi kalau kat KL sana payah kot...

Kak Long said...

bestnya buah nona. dulu masa kecik2, selalu jumpa. sekarang susah dah nak cari.

kat ruma ayahanda Kak Long, cuma manggis dan rambutan je banyak. tapi manggis tu mencabar sikit, susah nak panjat sebab yang rendah2 tu dah tak ada lagi.

Mak Su said...

jentik-jentik?

kenari said...

Kak Long..sedap kan buah nona tu. manggis, langsat dan rambai mmg susah nk di ambik buahnya sbb pokok tinggi tapi berbaloi dgn usaha



Mak Su...gamaknya kena dijentik-jentik dulu kulitnya sehingga pecah, bila dh terbuka baru dpt mkn isinya. Tapi sy picit je...tak larat nk menjentik hehehee ;)

en_me said...

manyakkknyerr buah tewww..

kenari said...

en_me...sila lah menjamu mata yeeee

manje said...

salam kenari

ya Allah kite suke sgt mkn buah jentik2 tu... hehe nikmat :)
manggis ngan buah rambutan pon suke gak... tapi bila abis kerjakan buah2 tu sume... spt biasa suara akan ilang huhu

kenari said...

manje ni mesti terer bab jentik menjentik ye...jgn jentik telinga student dah la yer

Faridrashidi.Com said...

Salam,

nampaknya malaysia tengah musim buah sekrang ya... ini yang menyebabkan rasa teringat malaysia ni..

kenari said...

sdr farid, btul la ni tgh makmur musim buah di m'sia. di pasar, di tepi jalan, dimana2 sj peniaga buah muncul bak cendawan lepas hujan

Abg Din said...

buah jentik2...? abgdin selalu on9 lewat pagi. Itu je masa yg ada....

entri contest abgdin tu...adalah sticky mode entri....entri itu akan sentiasa berada di atas sehingga tarikh tutup contest. Itulah sebabnya.....

Abg Din said...

jika ada entri baru selepas ni, pasti entri terbaru akan berada di bawah entri contest....

okey.....? :D

Kak Long said...

kenari,
Salam...
sekarang masih banyak lagi buah-buahan ke?

kawan-kawan sibuk bawa langsat pula sekarang.

kenari said...

Kak Long...btul tu la ni musim langsat pulak. Kat umah pun ada beli ckit. Sy tk berapa nk bleh mkn sgt, nk elak drpd batuk dan lelah. Hari sabtu lepas sy beli durian kawen sebijik....sedappp di mkn begitu sajaaaaaa ;)

水煎包amber said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Post a Comment