Apr 5, 2009

Apa Khasiat Daun Sirih?

Mak sy rajin dan minat bercucuk tanam. Dulu2 masa mak masih muda dan kuat laman rumah sentiasa ceria dgn pokok2 bunga pelbagai jenis dan warna. Skrg pun mak masih maintain beberapa jenis pokok berpasu di laman rumah...mak dah tak larat nak urus.


Dibelakang rumah mak tanam serai, pandan, lengkuas, kunyit dan yg paling mak syg sekali pokok sirih junjung yg merimbun. Terlalu subur daunnya hingga tak tau nak memanafaatkannya. Org tua2 dulu makan sirih pinang, skrg ni dah jarang ada yg amalkan begitu.

Rimbunan pokok sirih ni tak pernah luak daunnya biar cuaca panas terik. Tunas2 dan pucuk baru sentiasa muncul menjulang ke atas. Dah banyak kali juga mak cantas dan agihkan kpd jiran dan sedara mara.



Dan sejak dua minggu lepas setiap petang hujan ribut je di sini. Pokok sirih mak pun begitu segar dan banyak tunas2 baru. Sy dimaklumkan daun sirih ni bnyk khasiat dan kegunaannya utk kesihatan dan kecantikan. Nampaknya sy kenalah rajin surf dlm internet utk dptkan petua dan panduan...boleh ke utk awet muda?? :-p



9 comments:

Tie said...

Salam Kenari,

Daun sirih memang ada khasiatnya. Ia seperti antiseptik, boleh rawat luka2 kecil...kak tie tak pasti. Nanti bolehlah godek2 internet, ya...he he...

kenari said...

Tie..sy ni suka membaca petua tapi malas nak amalkan petua. walhal mudah aje petua2 tu smua :-p

kuIna Jentayutiara said...

sy tahu daun sireh byk khasiat tp malas nak amalkn... ngeh3x..

kenari said...

kuina...aiiikkkk lain mcm je bunyi gelak tu ;))

Uncle Lee said...

Hi Kenari, wow, your gambars brings back memories of my kampong days, see ladies chew serai, then spit, ha ha.
I tried once had to go run wash my mouth, ha ha.
You have fun and keep well Kenari, Lee.

kenari said...

Uncle Lee...'sirih' la UL not 'serai' (lemon grass). when we chewed sirih the juice makes our lips red+orangish. i also cannot tahan the taste like u :-p

manje said...

salam

srih pon bole guna utk sejukkan kepala yg panas gak...

Intan Rosnitta said...

Salam Kenari,

Dulu tepi rumah mak ada gak tanam pokok sireh ni. Masa kecik Intan selalu guna buat sumbat hidung sbb selalu berdarah.

Skrg ni dah x ada. Keliling rumah semua dah bersimen, mak intan x larat nak jaga sorang2..huhu

;)

水煎包amber said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Post a Comment