Tengahari tadi sewaktu lunch break saya telah ke pejabat pos untuk urusan membayar bil. Dari ofis jam 1.00 tengahari dan sampai ke pejabat pos 10 minit kemudian. Alamak! Tak ada parking pulak. So terpaksa la pusing2 kat area berhampiran mencari parking tapi tak ada jugak. Akhirnya terpaksa parking je kat tepi jalan bersebelahan pejabat pos tu. Kalau kena saman pun nak buat macam mana kan.
Dalam pejabat pos ramai orang, saya dapat nombor giliran 1247, masa tu jam 1.20 tengahari. Pada slip angka giliran tu tertera No.Sekarang : 1207 maknanya ada 40 orang lagi sebelum tiba giliran saya. Daripada 4 kaunter untuk urusan Pelbagai hanya 2 sahaja yang dibuka. Nak tak nak terpaksalah tunggu juga alang2 dah datang kan. Jam 1.30 salah seorang petugas tutup kaunter urusan dia...nak pergi makan la tu. So tinggal satu kaunter saja yang beroperasi, orang semakin ramai maklumlah waktu rehat tengahari.
Saya perhatikan pelanggan yang datang berurusan di situ ada melayu ada china dan ada juga india. Ada yang tua (above 70s) ada pertengahan usia dan ada juga remaja. Jam dah pukul 1.45 baru giliran 1220...hampir semua pelanggan mengeluh terpaksa menunggu lama. Ada seorang makcik dah tak sabar nak tunggu, sebelum dia beredar dia letak semula no.giliran dia kat tempat ambik nombor. Saya tengok tak ada sapa2 pi ambik no.giliran tu so saya pun dengan berani dan tak malunya pi la tengok kot2 giliran makcik tu cepat drpd saya. Padan muka saya...no. giliran tu 1251 so tak jadi nak ambik lah.
Aisyyyyyy dah pukul 2.00...sepatutnya dah kena masuk ofis semula ni. Baru giliran 1225. Saya perhatikan ramai yang terpaksa beredar tanpa dapat membuat urusan. Tiba2 seorang kakak bertanya lambat lagi ke giliran saya...giliran dia 1230. Nyonya kat sebelah saya pulak 1235. Ada pakcik kat belakang saya 1264. Kakak yang baik hati tu telah mengoffer untuk tolong bayarkan bil sebab giliran dia dah hampir. Saya ucap terima kasih kat dia, saya akan tunggu giliran saya sendiri. Pakcik dan nyonya tu minta dia tolong bayarkan dan dalam celah2 tu datang sorang lelaki china umur 20an minta kakak tu tolong bayarkan jugak sebab giliran dia 1281. All in all kakak tu dah buat amal makruf.
Yang paling bestnya dan paling menyentuh hati saya bila nyonya kat sebelah saya tu berikan saya no.giliran dia 1235. Dia kata cepat la sikit drpd no. saya 1247 dan lagipun dia dah tak perlu sebab kakak yg baik hati tu dah kat kaunter bayaran. So saya pun terima dgn rasa lega sangat dan amat berterima kasih, boleh la balik ke ofis cepat sikit. Dalam kepala saya terfikir pulak what do i do with my nu.1247?
Saya toleh ke belakang...ada sorang lelaki india dan sorang lelaki china. Saya tanya sapa nak my number...lelaki india jwb boleh juga walaupun giliran dia 1248, at least cepat by one person. He said the no. is also given to him by someone else. Dan dia pulak beri no. dia 1248 kepada lelaki china disebelahnya whose no. is 1276. And the chinese guy passed on his no. to another chinese lady behind him. Saya selesai berurusan pada jam 2.35 dan terus balik ke ofis semula. Nasib baik tak kena saman parking....
Moral of the story....???
One simple good deed leads to a chain of good reactions too...
We are all Malaysians...
Dalam pejabat pos ramai orang, saya dapat nombor giliran 1247, masa tu jam 1.20 tengahari. Pada slip angka giliran tu tertera No.Sekarang : 1207 maknanya ada 40 orang lagi sebelum tiba giliran saya. Daripada 4 kaunter untuk urusan Pelbagai hanya 2 sahaja yang dibuka. Nak tak nak terpaksalah tunggu juga alang2 dah datang kan. Jam 1.30 salah seorang petugas tutup kaunter urusan dia...nak pergi makan la tu. So tinggal satu kaunter saja yang beroperasi, orang semakin ramai maklumlah waktu rehat tengahari.
Saya perhatikan pelanggan yang datang berurusan di situ ada melayu ada china dan ada juga india. Ada yang tua (above 70s) ada pertengahan usia dan ada juga remaja. Jam dah pukul 1.45 baru giliran 1220...hampir semua pelanggan mengeluh terpaksa menunggu lama. Ada seorang makcik dah tak sabar nak tunggu, sebelum dia beredar dia letak semula no.giliran dia kat tempat ambik nombor. Saya tengok tak ada sapa2 pi ambik no.giliran tu so saya pun dengan berani dan tak malunya pi la tengok kot2 giliran makcik tu cepat drpd saya. Padan muka saya...no. giliran tu 1251 so tak jadi nak ambik lah.
Aisyyyyyy dah pukul 2.00...sepatutnya dah kena masuk ofis semula ni. Baru giliran 1225. Saya perhatikan ramai yang terpaksa beredar tanpa dapat membuat urusan. Tiba2 seorang kakak bertanya lambat lagi ke giliran saya...giliran dia 1230. Nyonya kat sebelah saya pulak 1235. Ada pakcik kat belakang saya 1264. Kakak yang baik hati tu telah mengoffer untuk tolong bayarkan bil sebab giliran dia dah hampir. Saya ucap terima kasih kat dia, saya akan tunggu giliran saya sendiri. Pakcik dan nyonya tu minta dia tolong bayarkan dan dalam celah2 tu datang sorang lelaki china umur 20an minta kakak tu tolong bayarkan jugak sebab giliran dia 1281. All in all kakak tu dah buat amal makruf.
Yang paling bestnya dan paling menyentuh hati saya bila nyonya kat sebelah saya tu berikan saya no.giliran dia 1235. Dia kata cepat la sikit drpd no. saya 1247 dan lagipun dia dah tak perlu sebab kakak yg baik hati tu dah kat kaunter bayaran. So saya pun terima dgn rasa lega sangat dan amat berterima kasih, boleh la balik ke ofis cepat sikit. Dalam kepala saya terfikir pulak what do i do with my nu.1247?
Saya toleh ke belakang...ada sorang lelaki india dan sorang lelaki china. Saya tanya sapa nak my number...lelaki india jwb boleh juga walaupun giliran dia 1248, at least cepat by one person. He said the no. is also given to him by someone else. Dan dia pulak beri no. dia 1248 kepada lelaki china disebelahnya whose no. is 1276. And the chinese guy passed on his no. to another chinese lady behind him. Saya selesai berurusan pada jam 2.35 dan terus balik ke ofis semula. Nasib baik tak kena saman parking....
Moral of the story....???
One simple good deed leads to a chain of good reactions too...
We are all Malaysians...
6 comments:
Salam Kenari, yang buat tokma amatlah heran sesangat tuh...tak terfikir ker dibenak kepala ketua pejabat pos kat situ, menambah tenaga kerja especially during lunch time. Arahkan staff pergi makan awal sebelum jam 1.00pm atau ambil giliran selepas jam 2.00pm. Antara 1-2 petang adalah waktu puncak, semua pekerja mengambil peluang untuk melakukan urusan persendirian, tak boleh ker kemudahan yang begini diberi kepada rakyat Malaysia yang setengahnya terlalu sabar dgn keadaan begini.
Bayangkan...sekiranya ada yang hilang sabar dan agresif, pasti dah jadi sesuatu yang tidak diingini. Dalam soal nih siapa nak disalahkan. Dahlah tak der ruang parking, giliran masih jauh, jika ditakdirkan kena saman lalulintas, tambah lagi satu masalah dan akan melibatkan duit lagi. Bagaimana kita nak berjimat. Pelanggan aje ker yang patut bertimbangrasa sesama mereka??!!
Maaf ler kenari...tokma cuma rasa bengang seminit dgn apa yang terjadi pd kenari. Jarang berlaku pada tokma, kalau giliran panjang atau kira2 mmg tak boleh tunggu lama, tokma balik jer. Dah lama tokma guna tenet jer buat bayar segala bil. Mudah, cepat, relax, tak tension, transaction charges pun tak berapa sen between 50sen-rm2 jer jika nak dibandingkan dgn byk masa terbuang, bayar saman rm30 min., kena marah bos sbb masuk pej lambat, mood kita lagi...ishhh MORAL OF THE STORY KENARI, TOKMA SUGGEST U MUST START NOW!!!
Salam Tokma, sabaq tokma sabaaaq. Meh sama2 kita minum kopi panas and kueteow goreng di pagi yg nyaman cmni :p
Biasanya sy ke pej pos pd hari sabtu bila sy tk keje. So tak la ralat masuk ofis lewat ke apa ke. Tapi memandangkan hari sabtu ni sy tak ada kat sini tu yg gi buat urusan semalam.
Sy perhatikan jadual rehat bg setiap staf kaunter adalah berperingkat2 sbb ada dipamerkan di setiap kaunter. Kesian jugak lah kpd pakcik2 nyonya2 apek2 yg dh tua terpaksa nunggu berjam2 utk berurusan.
Ada sorang apek tu bertongkat, berjalan pun selangkah demi selangkah menuju ke kaunter bila sampai giliran dia, sambil dia berjalan ke kaunter tu dh dipanggil no. lain dah.
Satu lagi sikap terpuji kita rakyat m'sia ni yg sy perhatikan semalam. Tak ada seorang pun yg pergi ke kaunter utk berurusan bila giliran yg dipanggil tidak ada (mgkin dh tk nk tunggu lama kot). Masing2 tetap nunggu giliran masing2, tak ada nk selit2 curi giliran yg tak bertuan tu.
Bila kita berurusan di tmpt awam spt ini barulah kita tahu bahawa nilai2 kemasyarakatan masih ujud di kalangan generasi emas kita. Hendaknya ia akan berterusan ke generasi akan datang.
woiiieeeeehhh...secawan kopi panas ngan kueteow goreng...sedapnyer. Duk berdua sambil berbual ngan Kenari pulak lagi...bestnyer.
nanti tokma datang mai kedah jumpa ngan kenari eh.
amboiii..komen saja mcm entri utk 2 hari..hahahaha....
situasi biasa sejak dulu, tak pernah belajar berubah utk kebaikan. janji cukup bulan dapat gaji..gitu kot.
Bayar bill online la..hehehe
Hi Kenari, here's wishing you and all at home Selamat tahun baru. Best regards and wishing you a 2 moons new year, *wink*. Lee.
Kalau lelaki India tu x amik no 1247 tu pun, ia akan lambat selama 5 saat je ... sebab no tu berturutan ... dgn syarat u simpan nombor tu buat balik ... nanti org kaunter akan tekan next selepas loceng berbunyi tp x der org pegi kaunter .... tp mesti u nak bagi kat org juga kan ...
Rasanya boleh wat niaga pulak ... sape nak beli nombor giliran ..
Memang ... kat mana2 pun .. Pos ni lembab ... memang heran ... senang2 byr guna online atau phone banking je ....
Post a Comment